354.195 v Rakovníku
V sobotu, 31.7.2010, se konala akce Vlakem z muzea k Berounce. Tuto akci pořádalo Železniční muzeum ČD v Lužné u Rakovníka. V čele historického vlaku, složeného z 5 vozů Bai a 1 služebního vozu, jela 354.195 a na přípřeži dieselová T466.0286 (při cestě z Rakovníka do Zbečna).
Moje cesta začala v železniční stanici Kralovice u Rakovníka. Rozhodl jsem se totiž nechat auto v garáži a do Rakovníka dojet vlakem. Časově to vlakem asi vychází o něco déle, ale když se na věc podívám z druhé strany, z té finanční, zjistím, že obyčejná zpáteční jízdenka (z Kralovic do Rakovníka a zpět) stojí 75 Kč. Po silnici je to z Kralovic do Rakovníka přibližně 30 km. Jednoduchým výpočtem tedy zjistíme následující: [30 (tam) + 30 (zpět)] * 2 (Kč/km) = 120 Kč. Motorový vůz 810.313-7, který zajišťuje osobní dopravu na trati č. 162, si mojí přítomnosti asi náležitě vážil neboť do Rakovníka jsme přijeli přesně podle jízdního řádu, tj. v 10 hodin a 55 minut.
Do příjezdu historického vlaku tedy zbývalo asi 20 minut. V klidu a v pohodě jsem si mohl vybrat místo.
Zvolil jsem štěrk mezi 4. a 5. kolejí (od nádraží budovy), poněvadž jsem z nepochopitelného důvodu předpokládal, že historický vlak přijede na 3. kolej. Tento předpoklad se později ukázal jako špatný. Onen vlak přijel na 5. kolej, čím byly světelné podmínky pro video v háji. Jen pro vysvětlení: bylo 11:15 a vlak přijel na kolej jižně ode mne. To jsem ještě nevěděl, že v čele vlaku je dieselová T466.0286 a parní 354.195 je na postrku. Docela sině jsem nechápal co se vlastně děje. Podle informací na internetových stránkách muzea měl být vlak sestaven jen z "Všudybylky" a 4 vozů Bai. Na základě těchto informací jsem si myslel, že v Rakovníku bude parní lokomotiva objíždět soupravu a do Zbečna odjíždět "kotlem napřed". Všechny tyto úvahy a předpoklady se ukázaly jako chybné. Na obou koncích vlaku byla lokomotiva, takže se žádné objíždění nekonalo. Ale což, lokomotivy řady T466 jsou také krásné. Je sice fakt, že patří již k jiné generaci hnacích vozidel ve službách tehdejších ČSD, ale krasavice to jsou a to jim nikdo nevezme.
Přesně v 11 hodin a 39 minut se ozval hvizd parní píšťaly, kterému odpověděl klakson T466, z komína "Všudybylky" se vyvalil oblak dýmu a historický vlak se vydal na svoji cestu do Zbečna, projíždějíc na své cestě zastávky a stanice jako například: Městečko u Křivoklátu, Křivoklát, Roztoky u Křivoklátu.
Byla jen hrozná škoda, že 354.195 jela z Rakovníka "uhlím napřed", že ji v Lužné v muzeu na točně neotočili. Myslím si, že kdyby jela klasicky, tj. kotlem dopředu, bylo by video i fotky mnohem hezčí.
Ale co, jako připomínka doby minulé, kdy se po kolejích tehdejší ČSSR honily parní lokomotivy a v závěsu některých z nich i vagony 3. třídy se svými dřevěnými lavicemi, byla akce povedená.
Ve 13 hodin a 32 minut mne motorový vůz 810.313-7 odvážel z Rakovníka do Kralovic.